Autonieuws

Nieuwe Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+: stijlvolle allrounder met autosportgenen

Door Mercedes-Benz

Aangescherpte rijdynamiek, optimale connectiviteit, gebarenbediening: Mercedes-AMG vernieuwt de succesvolle GLC 63 4MATIC+ modellen (brandstofverbruik gecombineerd: 12,4-12,1 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 283-275 g/km)*. De SUV en Coupé zijn voorzien van een nieuw, nog markanter lichtdesign alsmede het MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en weergaves. De nieuwe rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS en het sperdifferentieel aan de achteras, dat nu bij alle modellen elektronisch wordt geregeld, maakt een nog veelzijdiger rijervaring mogelijk. Het zijn bovendien de enige modellen in hun klasse die worden aangedreven door een achtcilinder biturbomotor. Voor maximaal rijplezier zorgt ook het luchtgeveerde onderstel met adaptief verstelbare demping, de vierwielaandrijving met volledig variabele koppelverdeling en het high-performance composietremsysteem. De midsize Performance-SUV biedt tevens veel ruimte voor passagiers en bagage, een variabel interieur, een omvangrijke veiligheidsuitrusting en een hoge mate van langeafstandscomfort.

Met een officiële meting en vastgelegde rondetijd van 7:49,369 minuten is de Mercedes-AMG GLC 63 S 4MATIC+ (brandstofverbruik gecombineerd: 12,4 l/100 km; CO2-emissie gecombineerd: 283 g/km)1 op dit moment de snelste SUV ter wereld op de Nordschleife van de Nürburgring.

“Het ronderecord op de Nordschleife heeft op indrukwekkende wijze laten zien dat de GLC 63 aan de top van zijn segment staat wat rijdynamiek betreft. Met onze V8-biturbomotor hebben we een belangrijk USP in handen in deze klasse. Met AMG DYNAMICS konden we de rijdynamiek aanscherpen en met MBUX ook het dagelijks gebruiksgemak en de connectiviteit verbeteren. Dit maakt van de GLC 63 een allrounder voor elke gelegenheid”, aldus Tobias Moers, voorzitter van de raad van bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

Een overzicht van de nieuwe features

Nieuw koplampdesign.

Nieuw achterlichtdesign.

Nieuwe optionele 21 inch lichtmetalen velgen.

Nieuwe 90 mm dubbele, trapeziumvormige uitlaatsierstukken.

Nieuwe lakkleur grafietgrijs metallic.

MBUX infotainmentsysteem met AMG-specifieke functies en weergaves, touchscreen display, snellere spraakbediening en optionele gebarenbediening.

Nieuw AMG-stuurwiel met touch control-buttons en stuurwieltoetsen (standaard bij S-model).

Nieuwe bekleding leder magmagrijs/zwart met contrastsiernaden geel.

Elektronisch geregeld sperdifferentieel aan de achteras standaard bij alle modellen.

Nieuw AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma ‘Slippery’.

Rijdynamiekregeling AMG DYNAMICS met drie of vier (S-model) niveaus.

Aanhangwagenassistent

S-model standaard met AMG Driver’s Package.

De SUV en Coupé zijn leverbaar als basismodel en als S-model: de 4,0-liter V8-AMG-biturbomotor levert een vermogen van 350 kW/476 pk of in het S-model 375 kW/510 pk met een maximumkoppel van respectievelijk 650 en 700 Nm. De acceleratie van 0 naar 100 km/h voltooit de GLC 63 4MATIC+ in 4,0 seconden, in de GLC 63 S 4MATIC+ slechts 3,8 seconden. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd, met het AMG Driver's Package 270 km/h), 280 km/h voor het S-model. De indrukwekkende rijdynamiek is onder meer het gevolg van het luchtgeveerde AMG RIDE CONTROL+-onderstel met adaptief verstelbare demping, het voor alle modellen elektronisch geregelde sperdifferentieel aan de achteras en de dynamische motorsteunen, die nu standaard zijn bij het S-model.

Expressief front met nieuw vormgegeven koplampen

In het exterieurdesign springt het expressieve front onmiddellijk in het oog, met de AMG-grille die naar onderen toe breder wordt en voorzien is van verticale zwarte lamellen. De nieuw vormgegeven, smallere high-performance led-koplampen versterken met hun fakkellook voor de dagrijverlichting de soevereine uitstraling. De brede voorbumper met jetwingdesign benadrukt, in combinatie met de grote frontsplitter, het hoge vermogen van de nieuwe modellen. Door af te zien van een fijnmazige grille, wordt de koeltechnologie zichtbaar – een typisch kenmerk uit de autosport en opnieuw een uiterlijk verschil met de andere GLC-modellen. Bredere wielkasten voor en achter benadrukken de krachtige uitstraling

De dorpelverbreders zorgen ervoor dat de SUV en Coupé lager lijken te liggen en het laat de auto’s in zijn geheel langer lijken. De gespierde achterzijde wordt gekenmerkt door een brede achterbumper en de diffusor. De nieuw vormgegeven led-achterlichten zorgen eveneens voor een unieke lichtsignatuur – met markante lichtblokken in Edge-Light uitvoering met achtergrondverlichting. Twee trapeziumvormige dubbele uitlaatpijpen met hoogglans chroom laten het uitlaatsysteem fraai ogen.

Het S-model is te herkennen aan exclusieve designhighlights. Hiertoe behoren de 20 inch vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen, dorpelverbreders met accenten in mat iridiumzilver en de achterskirt met diffusorvinnen inclusief een diffusorpaneel met sierlijst in mat iridiumzilver.

Luistert naar woorden en reageert op gebaren: het MBUX infotainmentsysteem

Het nieuwe MBUX infotainmentsysteem maakt de auto zeer geschikt voor dagelijks gebruik. Of het systeem nu wordt bediend met het touchpad, de touch control-buttons op het stuurwiel, de spraakbediening of de gebarenbediening: het bedieningsconcept van de GLC 63 4MATIC+ is net zo veelzijdig als flexibel. Alle opties zijn opgericht om de bediening zo gemakkelijk, snel en doelgericht te laten verlopen.

Met de nieuwe optionele MBUX-interieurassistent kunnen bepaalde functies contactloos worden bediend en kan het leeslampje in- en uitgeschakeld worden. Het geavanceerde 3D camerasysteem maakt de bediening eenvoudiger voor de bestuurder en de voorpassagiers door middel van benaderingsdetectie, verlichtingsondersteuning en snelle toegang naar favorieten. Hiervoor worden handbewegingen gemonitord in het gedeelte tussen het mediadisplay en het touchpad. In de praktijk betekent dat: zodra de hand in de richting van het touchscreen of touchpad beweegt, worden bepaalde bedieningselementen op het mediadisplay vergroot of getoond. Dit geldt voor de menu’s van homescreen, radio/media, kaartnavigatie, actieve parkeerassistent en stoelverstelling.

De assistent kan onderscheid maken tussen de bewegingen van de bestuurder en de voorpassagier, en herkent bepaalde handposities en handbewegingen. Het interactiegedeelte voor de MBUX-interieurassistent bevindt zich voor het mediadisplay en loopt door tot de middenconsole, inclusief het touchpad tussen de bestuurder en voorpassagier.

Vanzelfsprekend is ook de GLC 63 4MATIC+ voorzien van de innovatieve spraakbediening, die met het trefwoord “Hey Mercedes” geactiveerd wordt. MBUX herkent en begrijpt dankzij kunstmatige intelligentie nagenoeg alle verzoeken op het gebied van infotainment en voertuigbediening, ook wanneer ze indirect worden gesproken.

De informatie die de bestuurder nodig heeft, wordt weergegeven op het 12,3 inch combi-instrument links en het 10,25 inch touchscreendisplay rechts. Er is keuze tussen de drie AMG-weergavestijlen ‘Klassiek’, ‘Sport’ en ‘Supersport’.

Extra informatie voor een nog sportievere rijervaring

Via het AMG-menu kan de bestuurder veel extra informatie oproepen, die de rijervaring nog sportiever maakt, zoals warm-up, set-up, g-force en motorgegevens. Ook het multimediadisplay met touchscreen maakt bepaalde voertuigfuncties nog tastbaarder, onder meer door de animated weergave van rijassistentie-, voertuig- en communicatiesystemen alsmede AMG TRACK PACE. Er is ook de AMG TRACK PACE-weergave in het optionele head-up display met circuitgraphics, bochten, rempunten, gemiddelde snelheid en rondetijden. Daarnaast is er een digitale weergave van de snelheid en de versnelling die op dat moment is ingelegd. De handmatige transmissiemodus wordt weergegeven door een gele ‘M’ en een indicator wanneer het maximale toerental is bereikt en wanneer er geschakeld moet worden, een feature waarvoor de wereld van de Formule 1 een inspiratiebron vormde.

Ergonomie, functionaliteit en kwaliteit op het hoogste niveau: het interieur

Het interieur onderstreept de ambitie van de nieuwe, middelgrote Performance-SUV om wat rijdynamiek betreft toonaangevend te zijn in zijn klasse. De bestuurder en voorpassagier zitten standaard op sportstoelen in lederlook ARTICO/microvezel DINAMICA, die een uitstekende zijdelingse ondersteuning koppelen aan een functionele ergonomie.

Het dashboard is standaard bekleed met lederlook ARTICO zwart met contrastsiernaden. De hoogwaardige uitstraling wordt aangezet door sierdelen in aluminium. Het touchpad wordt geflankeerd door de AMG DYNAMIC SELECT-schakelaar en talrijke AMG-specifieke bedieningselementen, waaronder de toets voor het drietraps AMG RIDE CONTROL+-onderstel, het drietraps ESP® of de toets voor de AMG Performance-uitlaat met klepbediening.

Het S-model krijgt een nog omvangrijkere uitrusting, inclusief een AMG-stuurwiel in nappaleder/microvezel DINAMICA zwart en AMG-emblemen in de voorste hoofdsteunen in combinatie met een lederuitrusting.

Nieuwe generatie AMG-stuurwielen nu ook in de GLC standaard

Een extreem sportief design, een gripvaste vorm met een sterk geprofileerde rand en intuïtieve bediening zijn de voornaamste kenmerken van het nieuwe, standaard AMG-stuurwiel in nappaleder. Het beschikt over een afgevlakte onderzijde en een geperforeerd greepgedeelte. De gegalvaniseerde stuurschakelpaddles maken in de handmatige schakelmodus een nog sportievere rijstijl mogelijk. Bij het S-model is het stuurwiel standaard voorzien van een stuurwielrand in nappaleder/ microvezel DINAMICA (optioneel voor de standaarduitvoering). Het AMG-stuurwiel is als optie leverbaar in volledig microvezel DINAMICA alsmede in microvezel DINAMICA met sierdeel in hoogglanzend carbon voor het S-model.

Met de geïntegreerde touch control-buttons kunnen de functies van het combi-instrument en het infotainmentsysteem door middel van horizontale en verticale wisbewegingen van de vingers intuïtief worden bediend. De innovatieve AMG-stuurwieltoetsen zijn bij het S-model standaard. Via de draaiknop kunnen de AMG-rijprogramma’s worden gekozen en op het geïntegreerde LCD-display weergegeven. Met de beide vrij te bepalen displaytoetsen en de extra schakelaars kunnen andere AMG-functies rechtstreeks vanaf het stuurwiel worden bediend.

Passen zich met luchtkussens aan het lichaam aan: de Performance-stoelen

De AMG Performance-stoelen (optie) bieden optimale zijdelingse ondersteuning voor een sportieve rijstijl dankzij het speciale design van de zijwangen van de zitting en rugleuning. Als optie kunnen de zijwangen perfect op de vorm van het lichaam worden afgesteld met behulp van ingebouwde luchtkussens. De Performance-stoelen verlenen het interieur door hun geïntegreerde hoofdsteunen een sportieve uitstraling. De stoelverwarming garandeert ook bij lagere buitentemperaturen aangenaam zitcomfort.

Meer souplesse bij een hogere stabiliteit: AMG DYNAMICS

Afhankelijk van de motorisering zijn er maximaal zes rijprogramma’s beschikbaar: ‘Slippery’, ‘Comfort’, ‘Sport’, ‘Sport+’, ‘Individual’ en ‘RACE’ (alleen S-model). De rijprogramma’s zijn gekoppeld aan het rijdynamieksysteem AMG DYNAMICS, waarmee het rijgedrag van de GLC 63 4MATIC+ nog gedifferentieerder op de wensen en rijomstandigheden kan worden afgesteld.

De verzamelnaam AMG DYNAMICS omvat de rijfuncties ‘Basic’, ‘Advanced’, ‘Pro’ en ‘Master’ (alleen S-model), die automatisch worden geselecteerd aan de hand van het overeenkomstige rijprogramma. Parameters die relevant zijn voor het rijgedrag, zoals de koppelverdeling van de vierwielaandrijving, de ingrepen van het elektronisch geregelde sperdifferentieel aan de achteras of de instelling van het geheel nieuw ontwikkelde ESP®, worden op een intelligente manier aangepast aan de hand van het gekozen rijprogramma.

‘Basic’ is gekoppeld aan de rijprogramma’s ‘Slippery’ en ‘Comfort’. In dit geval beschikt de GLC 63 4MATIC+ over een heel stabiel rijgedrag met een hoge mate van demping van de gierverhouding.

‘Advanced’ is ingeschakeld in het programma’s ‘Sport’. De GLC 63 4MATIC+ behoudt een neutrale balans. De beperktere mate van gierdemping, de directe stuuroverbrenging en de verbeterde souplesse helpen bij dynamische manoeuvres, zoals bij het rijden op bochtige landweggetjes.

‘Pro’ (een afkorting van ‘professional’) maakt deel uit van het ‘Sport+’-rijprogramma. In ‘Pro’ krijgt de bestuurder nog meer ondersteuning voor dynamische rijmanoeuvres, met nog meer souplesse en precisie in bochten.

‘Master’ (alleen in het S-model) is gekoppeld aan het ‘RACE’-rijprogramma. ‘Master’ is gericht op bestuurders die willen genieten van dynamiek en rijplezier op afgesloten circuits. ‘Master’ biedt een extreem neutrale balans, directe stuurreacties en een nog sportievere besturing. Op deze wijze zorgt ‘Master’ voor maximale souplesse en wordt het dynamische potentieel volledig benut.

Onafhankelijk van de rijprogramma’s kan de bestuurder net als voorheen direct de handmatige schakelmodus, het favoriete onderstelniveau of de uitlaat instellen en regelen met de displaytoetsen in de middenconsole.

De enige modellen met V8-biturbomotor

De 4,0 liter achtcilinder biturbomotor wordt al toegepast in tal van AMG Performance-modellen. Kenmerkende eigenschap: de twee turboladers zijn niet aan de buitenkant, maar tussen de cilinderbanken in V-opstelling gemonteerd. Specialisten noemen deze constructie ‘hot inside V’. De belangrijkste voordelen van deze constructie zijn de compacte motor en de optimale respons.

De straalgerichte directe benzine-inspuiting zorgt voor een schone en efficiënte verbranding met een hoge mate van thermodynamische efficiëntie. De snel werkende piëzo-injectoren maken meervoudige inspuitingen mogelijk, on demand en met de grootst mogelijke precisie.

Het grote koelsysteem zorgt ervoor dat de motor ook bij extreme belasting optimaal presteert. Hetzelfde geldt voor de stromingsgeoptimaliseerde cilinderkoppen, die zijn gemaakt van een speciale, hittebestendige legering. Continue verstelling van de inlaat- en uitlaatnokkenassen verbetert de vermogensafgifte en de efficiëntie. Het zorgt voor een uitstekende gaspedaalrespons en verbetert de laadcyclus bij elk toerental. Een oliepomp met een variabele aansturing draagt eveneens bij aan een laag brandstofverbruik.

De 4,0 liter V8-biturbomotor wordt gebouwd in de motorenfabriek in Affalterbach volgens het ‘one man, one engine’ principe.

Voor de typische V8-motorsound wordt standaard de Performance-uitlaat met kleppentechnologie toegepast waarbij de sound met een druk op de knop kan worden aangepast.

Natte koppeling: de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie

Een natte wegrijkoppeling neemt bij de AMG SPEEDSHIFT MCT 9G-transmissie de plaats in van de koppelomvormer. Dit bespaart gewicht en optimaliseert de respons op gaspedaalbewegingen, met name tijdens het accelereren en bij lastwisselingen. Meervoudig terugschakelen maakt snelle tussensprints mogelijk, terwijl de tussengasfunctie in de rijprogramma’s ‘Sport’ en ‘Sport+’ voor een nog emotionelere rijbeleving zorgt. Bovendien maken gerichte ingrepen in de ontsteking nog sneller schakelen dan in de andere standen mogelijk. In alle rijprogramma’s wordt in de eerste versnelling weggereden, wat onder alle omstandigheden een dynamische rijbeleving garandeert.

Via een aparte toets in de middenconsole kan de modus ‘Handmatig’ worden gekozen. Het schakelpatroon richt zich naar het gekozen rijprogramma en het op- of terugschakelen kan nu via de stuurschakelpaddles plaatsvinden. Bovendien blijft de transmissie in de gekozen versnelling en schakelt niet automatisch op wanneer het toerental van de motor de begrenzer bereikt.

Optimale grip: de vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+

De intelligente vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ combineert de voordelen van verschillende aandrijfvormen: de volledig variabele koppelverdeling over de voor- en achteras zorgt voor een optimale grip, tot de fysieke limiet aan toe. De bestuurder kan ook vertrouwen op een hoge mate van rijstabiliteit en rijveiligheid onder alle omstandigheden: op droog wegdek, op een natte ondergrond of op sneeuw. De overgang van achterwielaandrijving naar vierwielaandrijving en vice versa gebeurt naadloos, omdat de intelligente regeling is geïntegreerd in de algehele voertuigarchitectuur.

Een elektromechanisch geregelde koppeling verbindt de permanent aangedreven achterwielen op volledig variabele wijze met de vooras. De optimale koppelverdeling wordt continu berekend op basis van de rijsituatie en de input van de bestuurder. De overgangen gebeuren naadloos en zijn gebaseerd op een verfijnde matrix. Naast de grip en dwarsdynamiek verbetert de vierwielaandrijving ook de langsdynamiek voor een nog betere acceleratie.

Ideale combinatie van dynamiek en comfort: het onderstel

De souplesse, uiterst dynamische dwarsacceleratie en maximale grip van de nieuwe modellen zijn ook te danken aan het AMG RIDE CONTROL+-onderstel met volledig ondersteunende meerkamer-luchtvering en adaptief verstelbare demping. Dit zorgt voor een hoog niveau van camberstabiliteit, rijdynamiek en stuurprecisie. Daarnaast kan het voertuigniveau qua hoogte aan uiteenlopende rijomstandigheden worden aangepast.

De vooras is ook voorzien van vier draagarmen met speciale stuurgewrichten, geoptimaliseerde elastokinematica en radiale remverbindingen. Onafhankelijke wielaansturing en wielophangingselementen zorgen voor een hoge dwarsacceleratie met minimaal torque steer.

Het modelspecifieke multilink concept op de achteras met een uiterst nauwkeurige wielcontrole en een toegenomen stijfheid. De AMG-specifieke achterasdrager maakt een grotere spoorbreedte mogelijk ten opzichte van de GLC, waar de contactoppervlakken van de wiellagers verder naar buiten zijn geplaatst. Andere maatregelen zijn AMG-specifieke wieldragers, een stijvere elastokinematische tuning en een groter negatief camber.

Individuele rijervaring dankzij driekamer-luchtveringssysteem Intelligent air

Dankzij een sportievere setup voor de veren en dempers, evenals de adaptief verstelbare demping, koppelt het driekamer-luchtveringssysteem een onovertroffen rijdynamiek aan een uitstekend afrolcomfort. De stijfheid van de luchtveren kan door het in- of uitschakelen van afzonderlijke luchtkamers over een groot bereik worden aangepast, wat niet alleen een positieve uitwerking heeft op het comfort, maar ook op de rijeigenschappen.

Er zijn drie veerafstellingen, afhankelijk van het gekozen rijprogramma en de rijtoestand. De veerverhouding wordt automatisch harder bij plotselinge lastwisselingen, in snel genomen bochten, bij snel accelereren of hard remmen. Daarbij wordt overhellen en duiken op effectieve wijze beperkt, terwijl de stabiliteit van de performance-SUV en Coupé verder wordt vergroot.

De adaptief verstelbare demping is standaard. Dit volautomatisch functionerende elektronisch geregelde systeem past de demping van elk wiel continu naar behoefte aan. Daardoor worden de veiligheid tijdens het rijden en het afrolcomfort verbeterd. De afstelling van de demping wordt voor elk wiel afzonderlijk geregeld en is afhankelijk van de rijstijl, de toestand van het wegdek en de gekozen afstelling van het onderstel. Zo kan op basis van tal van gegevens, zoals de acceleratie of de rijsnelheid, steeds het punt voor optimale werking worden gekozen.

Via een schakelaar op de middenconsole kan de bestuurder de drie verschillende demperkarakteristieken ‘Comfort’, ‘Sport’ en ‘Sport+’ kiezen en daarmee de rij-indruk individueel beïnvloeden, van comfortabel tot sportief.

Standaard zijn de GLC 63 4MATIC+ SUV en Coupé uitgerust met tienspaaks lichtmetalen velgen 8,0 J x 19 (voor) en 9,0 J x 19 (achter), titaangrijs en glansgedraaid, met banden 235/55 R19 (voor) en 255/50 R19 (achter). Bij de GLC 63 S 4MATIC+ SUV en Coupé zijn dat vijf-dubbelspaaks lichtmetalen velgen 9,5 J x 20 (voor) en 10,0 J x 20 (achter), titaangrijs en glansgedraaid, met banden 265/45 R20 (voor) en 295/40 R20 (achter). Als optie zijn andere velg-/bandcombinaties, zoals gesmede velgen tot velgmaat 9,5 J x 21 met banden 265/40 R21 (voor) en 10,0 J x 21 met banden 295/35 R21 (achter) leverbaar.

Gevoelig en snel: het sperdifferentieel aan de achteras

Voor extra grip en dynamiek zijn alle modellen uitgerust met een elektronisch geregeld sperdifferentieel aan de achteras. Dit beperkt het doorslippen van het binnenste wiel in bochten, zonder ingrepen via het remsysteem. Dankzij de verbeterde tractie is de bestuurder in staat sneller uit bochten te accelereren. Ook blijft de auto stabieler bij remmen onder hoge snelheden en heeft hij meer grip bij acceleratie vanuit stilstand.

Het grootste voordeel van het elektronisch sperdifferentieel op de achteras is dat het nog gevoeliger is en nog sneller reageert, wat de dynamische grenzen van de auto opnieuw verlegt. Het drietraps ESP® met de functies ‘ESP® ON’, ‘SPORT Handling mode’ en ‘ESP® OFF’ is perfect verbonden met het sperdifferentieel aan de achteras en optimaal op de hoge dynamiek afgestemd.

Direct en met duidelijke feedback: de AMG-parameterstuurbekrachtiging

De elektromechanische parameterstuurbekrachtiging kent een variabele overbrenging en overtuigt door een nauwkeurig en authentiek stuurgevoel. De mate van stuurbekrachtiging is afhankelijk van de gekozen afstelling van het onderstel, te weten de modi ‘Comfort’ en ‘Sport’. Bij hoge snelheden neemt de mate van stuurbekrachtiging af, bij lagere snelheden neemt deze constant toe. Zo is er voor het sturen bij lagere snelheden in verhouding minder kracht nodig, terwijl bij hoge snelheden de best mogelijke controle over de auto behouden blijft. De stuurbekrachtiging is bovendien afhankelijk van de dwarsversnelling, het gekozen AMG DYNAMIC SELECT-rijprogramma of de instelling van de verstelbare demping.

Gevoelig en standvast: het high-performance composietremsysteem

In lijn met het hoge vermogen beschikken de achtcilindermodellen over een remsysteem met grotere afmetingen. Het bestaat uit inwendig geventileerde, geperforeerde composietremschijven voor en achter, met vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende klauwen met enkele zuiger achter.

Optioneel is een high-performance AMG keramisch composietremsysteem verkrijgbaar met bronskleurige vaste remklauwen met zes zuigers voor en zwevende klauwen met enkele zuiger achter. Dit zorgt voor extra gewichtsbesparing en een lager onafgeveerd gewicht. Andere voordelen zijn het nog grotere uithoudingsvermogen en de betere fadingstabiliteit bij een intensieve belasting. Het remsysteem scoort ook punten met lange onderhoudsintervallen en een onmiddellijke respons – een garantie voor snelle rondetijden.

Alle remsystemen overtuigen met korte remwegen, een gevoelige respons en een hoge levensduur, zelfs in het geval van extreme belasting. Tot de comfortfeatures van de auto behoren hill start assist, voorvullen en droogremmen onder natte omstandigheden. Als het contact wordt uitgeschakeld en als de auto stilstaat, selecteert de transmissie automatisch de parkeerpositie ‘P’. Verder wordt de elektronische parkeerrem automatisch ontgrendeld bij het wegrijden.

S-model standaard met dynamische motorsteunen

De krachtiger gemotoriseerde GLC 63 S 4MATIC+ is voorzien van dynamische motorsteunen. Deze beperken de natuurlijke tegenstellingen tussen comfort en rijdynamiek. Deze stijfheid van de dynamische steunen is ogenblikkelijk aan te passen aan de rijomstandigheden en wensen. Zachte motorsteunen verbeteren het comfort, omdat ze meer geluiden en vibraties absorberen. Stijvere steunen komen de wendbaarheid en handling ten goede. De dynamische motorsteunen vergroten de precisie van de auto bij een sportieve rijstijl, waardoor bijvoorbeeld de stuurrespons en feedback nog directer zijn. De bestuurder profiteert van een nauwkeurig rijgevoel: minimale gewichtsverplaatsingen zorgen ervoor dat er minder hoeft te worden gecorrigeerd bij het insturen van bochten.

Wellness tijdens lange ritten: het ENERGIZING-pakket

Het optionele ENERGIZING-pakket combineert verschillende comfortsystemen in de auto en maakt gebruik van licht- en muziekstemmingen, waardoor het welzijn en de fitheid toenemen. Het ‘Refresh’ programma zorgt voor verfrissing aan boord – een intense luchtstroom creëert een verkwikkend klimaat. ‘Vitality’ zorgt voor nieuwe energie, bijvoorbeeld door uptempo muziek. ‘Training’ schakelt over van een passieve naar een actieve benadering: met behulp van trainingsvideo’s kunnen rijpauzes worden gebruikt om de spieren te ontspannen. Een nieuwe feature is de ENERGIZING COACH die situatiespecifieke programma’s adviseert.

Overzicht van de technische gegevens

 

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+

Mercedes-AMG GLC S 63 4MATIC+

Motor

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

4,0 liter V8-biturbomotor met directe inspuiting

Cilinderinhoud

3982 cm3

3982 cm3

Max. vermogen

 

350 kW/476 pk bij 5500-6250 t/min

375 kW/510 pk bij 5500-6250 t/min

Max. koppel

650 Nm bij 1750-4500t/min

700 Nm bij 1750-4500 t/min

Aandrijving

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Vierwielaandrijving AMG Performance 4MATIC+ met volledig variabele koppelverdeling

Transmissie

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

AMG SPEEDSHIFT MCT 9G

Brandstofverbruik gecomb.

12,4-12,2 l/100 km*

12,4 l/100 km*

CO2-emissie gecomb.

283-278 g/km*

283 g/km*

Acceleratie 0-100 km/h

4,0 sec.

3,8 sec.

Topsnelheid

250 km/h**

280 km/h

* De genoemde cijfers met betrekking tot brandstofverbruik en CO2-emissie zijn voorlopige cijfers die zijn vastgesteld door de technische dienst voor het certificatieproces volgens de WLTP-testprocedure en vertaald naar NEDC-cijfers. Er is nog geen EU-typegoedkeuring of een conformiteitscertificaat met officiële cijfers beschikbaar. Er kunnen verschillen zijn tussen de opgegeven waarden en de officiële cijfers. **Elektronisch begrensd, met AMG Drivers Package 270 km/h.

 

|Doorsturen

Meest gelezen op Mooisites

Landelijk nieuws

Regionaal nieuws

Vacatures

Autonieuws

Weer